Dobrze być z kimś, w marzeniach, w cierpieniu, w życiu...

Przekaż 1% podatku na wolontariat w szpitalach.

Numer KRS: 0000234740

ZASADY ŻYWIENIA W PROFILAKTYCE CHOROBY NOWOTWOROWEJ

15 Listopad
2019

ZASADY ŻYWIENIA W PROFILAKTYCE CHOROBY NOWOTWOROWEJ

ZASADY ŻYWIENIA W PROFILAKTYCE CHOROBY NOWOTWOROWEJ

(CO JEŚĆ, A CZEGO UNIKAĆ,

ABY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO ZACHOROWANIA NA RAKA?)

 

 

Oto kilka  prostych porad, jak za pomocą właściwych wyborów żywieniowych i dotyczących stylu życia można obniżyć ryzyko zachorowania na raka:

 

  1. Spożywaj 4–5 regularnych i urozmaiconych posiłków każdego dnia.
  2. W twoim menu codziennie powinno znaleźć się 5 porcji warzyw i owoców (stosunek warzyw do owoców powinien wynosić 3/4 do 1/4).
  3. Stosuj zasadę 5 kolorów – tak komponuj dietę, aby codziennie zjadać warzywa i owoce ze wszystkich grup kolorystycznych (żółto-pomarańczowe, czerwone, fioletowe, zielone, białe).
  4. Włącz do diety pełnoziarniste produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych.
  5. Produkty o bardzo silnym potencjalne antynowotworowym to m.in. warzywa kapustne, cebulowate, owoce jagodowe, soja, kurkuma, zielona herbata.
  6. Regularnie spożywaj ryby.
  7. Stosuj właściwe techniki kulinarne: gotowanie, duszenie, pieczenie bez dodatku tłuszczu, unikaj żywności smażonej, grillowanej i wędzonej.
  8. Ogranicz spożycie czerwonego mięsa, unikaj mięsa przetworzonego (np. kiełbasy, parówki, kabanosy, pasztety, konserwy mięsne, wędliny).
  9. Wybieraj produkty jak najmniej przetworzone. Nie spożywaj produktów o dużej zawartości cukru i tłuszczu (np. żywność typu fast-food, sklepowe słodycze i wyroby cukiernicze, napoje słodzone).
  10. Nie spożywaj żywności zepsutej, spleśniałej i przypalonej.
  11. Ogranicz spożycie soli kuchennej, nie dosalaj posiłków. Zamiast soli stosuj świeże i suszone zioła.
  12. Dbaj o regularną aktywność fizyczną (przynajmniej 30 minut dziennie wysiłku fizycznego o umiarkowanej intensywności).
  13. Nie pij alkoholu i nie pal tytoniu.
  14. Otyłość zwiększa ryzyko zachorowania na raka. Utrzymuj prawidłową masę ciała przez całe życie. Jeżeli masz nadwagę lub otyłość, zgłoś się do specjalisty.
  15. W celach profilaktycznych stosuj zbilansowane żywienie, a nie suplementy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skip to content