Dobrze być z kimś, w marzeniach, w cierpieniu, w życiu...

Przekaż 1% podatku na wolontariat w szpitalach.

Numer KRS: 0000234740

Jak zdrowo się odżywiać?

19 Lipiec
2017

Jak zdrowo się odżywiać?

Pojęcie zdrowego odżywiania w czasach mody na różne diety oraz ogólnodostępne produkty określane jako zdrowe często bywa źle pojmowane lub na tyle skomplikowane, że wiele osób rezygnuje na początku swojej drogi.

Podstawą zdrowego odżywiana jest nasza świadomość na temat produktów, które wybieramy podczas zakupów. Żyjąc zdrowo oraz dbając o odpowiednie nawyki żywieniowe inwestujesz w swoją przyszłość. Każdy moment jest dobry aby zmienić swój sposób odżywiania.

Jakich zasad powinieneś przestrzegać aby zdrowo się odżywiać?

  1. Śniadanie najważniejszym posiłkiem – brak porannego posiłku powoduje, że kiedy już jesteśmy głodni wybieramy produkty przypadkowe. Śniadanie powinno być zjedzone do godziny po przebudzeniu, u osób, które mają problemy ze zjedzeniem czegokolwiek po przebudzeniu może to być czas do 2 godzin. Ważne jest to, aby idąc do pracy mieć je przygotowane i nie kupować wysokoprzetworzonych, niezdrowych produktów.
  2. Regularność posiłków – tak, wszyscy to wiedzą i dużo w tym prawdy. Regularne posiłki pomagają ustabilizować poziom cukru we krwii i zahamować ochotę na “coś słodkiego” pomiędzy posiłkami.
  3. Nie przejadaj się – nigdy nie powinieneś czuć się przejedzony a nasycony. Pośpiech podczas posiłku także nie jest wskazany ze względu na to, że wtedy nie kontrolujesz ilości spożywanego jedzenia a sygnał sytości pojawia się w momencie, kiedy jesteś już przejedzony.
  4. Ogranicz alkohol – alkohol niszczy nasze tkanki i osłabia zdolność regeneracji, spożywając go często i w dużych ilościach szybciej się starzejemy, oprócz tego dostarcza także dużą ilość pustych kalorii, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.
  5. Nie używaj dużej ilości soli – do wielu produktów sól jest dodawana w procesie przetwarzania i pakowania, warto zwrócić uwagę czy w danym produkcie znajduje się już sól i nie dosalać go bardziej. Sól możesz zastąpić świeżymi ziołami np. bazylia, oregano, kolendra, tymianek, korzennymi przyprawami (kurkuma, imbir) lub nawet niewielka ilość chili.
  6. Pij odpowiednią ilość wody – najlepiej 1,5l wody niegazowanej. Unikaj soków owocowych, gazowanych napoi.
  7. Jedz kolację – unikanie posiłku wieczorem nie jest wskazane, kolacja powinna być lekka i zjadana ok 2-3 godziny przed snem
  8. Jedz warzywa – są idealnym uzupełnieniem każdego posiłku a także świetną przekąską w ciągu dnia, można je jeść na ciepło albo na surowo w formie przekąski.
  9. Zjadaj owoce – owoce spożywać najlepiej w ciągu dnia w ilości 2-3 porcje dziennie, można je jeść w postaci surowej lub jako smoothie, sałatki owocowe, w koktajlach
  10. Jedz mięso ze sprawdzonych hodowli – oprócz jakości i świeżości mięsa ważne jest także jego pochodzenie, istotne jest aby zwierzęta były karmione naturalnymi paszami
  11. Wyeliminuj pieczywo pszenne a zacznij jeść żytnie, gryczane
  12. Spożywaj dobrej jakości nabiał naturalny (jogurt, kefir, maślanka, twaróg naturalne, bez dodatków)
  13. Jedz ryby ok 2-3 razy w tygodniu – tłuste ryby tj. łosoś dziki czy atlantycki są bardzo dobrym źródłem kwasów omega-3
  14. Unikaj słodyczy – dostarczają bardzo dużą ilość pustych kalorii. Produkty słodkie zawierające cukier rafinowany oraz tłuszcze trans (np. tłuszcz palmowy utwardzany) osłabiają naszą wydolność, kondycję fizyczną, pracę organów wewnętrznych
  15. Z technik kulinarnych wybieraj pieczenie, duszenie, gotowanie, unikaj smażenia na głębokim tłuszczu

Jedzenie ma być dla Ciebie przyjemnością a nie serią wyrzeczeń, zadbaj o to aby posiłki ładnie wyglądały, były kolorowe i zachęcały do jedzenia. W przypadku problemów z zastosowaniem powyższych zasad zawsze możesz skontaktować się z dietetykiem, który pomoże stopniowo wdrożyć te zasady w życie oraz odpowiednio zmotywuje.
Istotna jest także kontrola swojego stanu zdrowia, tak aby w razie jakichkolwiek zaburzeń móc odpowiednio dopasować sposób odżywiania do stanu zdrowia.

Wiele chorób tj. cukrzyca, nadciśnienie, choroby układu krążenia, choroby układu pokarmowego, niektóre nowotwory są w dużej mierze uwarunkowane sposobem odżywiania. Wprowadzając kilka powyższych zasad nie tylko zyskujesz lepsze zdrowie i samopoczucie ale także zmniejszasz ryzyko wielu chorób dietozależnych w przyszłości.